کشت زعفران به روش ایروپونیک در چین + زیر نویس فارسی

مستند کشت زعفران به روش ایروپونیک در چین ، به روال کاشت زعفران به صورت بدون خاک در کشور چین و در شرایط کنترل شده گلخانه ای می پردازد. در این مستند به صورت مختصر با کل روالی که باید برای کاشت ، نگه داری و برداشت گل زعفران در این سیکل کاشت ،آشنا می شویم و همینطور تصاویری از محل کشت این محصول ارائه داده می شود. این مستند کوتاه برای اولین بار توسط واحد رسانه کافه زعفران منتشر و به صورت زیر نویس توضیحات فارسی ارائه می شود. در ادامه به توضیحی در رابطه با این مستند می پردازیم. با ما همراه باشید.

کشت زعفران به روش ایروپونیک ، روشی قابل اجرا

در این مستند اول از هر چیز به عملیاتی بودن روش ایروپونیک پی می بریم. گاهاً صحبت هایی مطرح می شود که کشت زعفران به روش ایروپونیک را یک روش آکادمیک و غیر عملیاتی عنوان می کنند و یا اینکه این موضوع مطرح می شود که این روش کشت زعفران ، قابلیت اجرایی لازم را ندارد اما در این ویدئو می بینیم که روش کشت ایروپونیک نه تنها در ایران بلکه در سطح بین الملی هم مورد توجه واقع شده و کیفیت محصول تولیدی توسط این روش کشت به اثبات رسیده است. با توجه به اینکه کشور چین از کشور های پیشگام در کشت گلخانه ای یا همان کشت بدون خاک زعفران می باشد ، در این ویدئو به چگونگی کاشت زعفران در این کشور، به صورت مستند پرداخته می شود.

کشت زعفران به روش ایروپونیک

کشت زعفران به روش ایروپونیک

زعفران ایروپونیک ، محبوب در خارج ، مهجور در داخل

یکی از مهم ترین مزیت های کاشت زعفران به روش ایروپونیک ، داشتن اکثر استاندارد های مربوط به محصولات ارگانیک و همینطور  رعایت کامل بهداشت و دوری از عوامل آلودگی می باشد. با توجه به تحت کنترل بودن مراحل گل دهی ، زعفران در شرایط کاملاً گلخانه ای و ایزوله رشد یافته و محصول تولیدی دور از دسترسی بسیاری از عومل آلوده کننده می باشد.

با یک مثال به تشریح این موضوع می پردازیم. در شرایط سنتی پیاز زعفران در مزرعه رشد کرده و در همانجا شروع به گل دهی می کند. گل ها شاید حدود ۲۰ سانتی متر از سطح زمین بالا می آیند. خب اولین موضوع آلودگی های موجود در خود سطح خاک می باشد که با توجه به تماس مستقیم گل های زعفران با سطح خاک ، بیشترین انتقال آلودگی از این روش صورت می گیرد. حال تصوّر بفرمایید که خاک مزرعه با کود های مختلف حیوانی یا حتی شیمیایی در مراحل مختلف آغشته می شود که خود این عاملی بر افزایش عوامل آلوده کننده از جمله میکروب ها ، باکتری ها و … به قسمت های مختلف زعفران ( کلاله، برگ ها و ….) می شود.

عامل دیگری که ممکن است باعث آلودگی زعفران در روش سنتی شود، تماس حشرات و حیوانات موذی مختلف به صورت مستقیم با گل ها و یا سطح خاک زیر کشت می باشد. درست است که گل های زعفران برای مدت طولانی بر روی زمین نمی ماند و در معمولاً در همان ساعات اولیه گل دهی از زمین جدا می شوند اما این نوع از آلودگی ، خصوصاً برای سطوح زیر کشت با حجم بالا به هر حال خارج از تصور نمی باشد.

خب دو عامل وجود آلودگی در روش سنتی را شرح دادیم. ممکن است شما هم برای خود دلایل مختلف دیگری مبنی بر وجود سایر عوامل دخیل در آلودگی گل های زعفران در این روش را لیست کنید که قابل انکار نیست. اما در کشت زعفران به روش ایروپونیک پیاز ها در قبل از مرحله گلدهی از خاک خارج شده و زمانی که می خواهد به گلخانه منتقل شوند عملیات ضد عفونی (چه با ضد عفونی کننده های طبیعی و چه مصنوعی) بر روی آن ها انجام می شود که خود انجام این مرحله تضمین خوبی بر آلوده نبودن پیاز های حاضر در محل گلخانه و به طبع آن آلوده نبودن محصول حاصل از این پیاز ها می باشد. علاوه بر میکروب کشی پیاز ها ، ضدعفونی کردن خود محیط گلخانه و سبد هایی کاشت پیاز هم جزو مراحل ضروری در کشت گلخانه ای زعفران می باشد که موجب به حداقل رساندن آلودگی های احتمالی می شود. در رابطه با عدم انتقال آلودگی از طریق خاک هم که با توجه به اینکه خاکی در گلخانه استفاده نمی شود صحبتی در این رابطه باقی نمی ماند!

کشت زعفران به روش ایروپونیک

کشت زعفران به روش ایروپونیک

اما اینکه چرا محصول تولیدی از این روش کشت در کشورهای پیشرفته بیشتر مورد استقبال می باشد خود در گرو مطالب بالاست. در کشور های پشرفته نسبت به کشور های درحال توسعه  اهمیت بیشتری نسبت به سلامت مواذغذایی مصرف شده قائل هستند و زعفران کشت شده به روش ایروپونیک می تواند سلامت محصول تولیدی را از لحاظ آلودگی های محیطی تضمین کند و مصرف کننده با اطمینان بالا اقدام به خرید محصول تولیدی می نماید. البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که در داخل کشور و  برای مصرف کنندگان داخلی هم مسلماً اهمیت به مواد غذایی مصرفی در جایگاه بالایی قرار دارد و ریشه وجود نداشتن استقبال قابل توجه از این محصولات را می توان در اطلاعات کم و معرفی نشدن مطلوب مزایای این روش کشت دانست.

در کشور های پشرفته نسبت به کشور های درحال توسعه  اهمیت بیشتری نسبت به سلامت موادغذایی مصرف شده قائل هستند و زعفران کشت شده به روش ایروپونیک می تواند سلامت محصول تولیدی را از لحاظ آلودگی های محیطی تضمین کند.

کیفیت رنگ دهی زعفران ، آخرین برگ برنده

مهترین کمیّت کیفی در رابطه با زعفران تولیدی در روش ایروپونیک ، قدرت و عیار رنگ دهی زعفران می باشد. یکی از مهم ترین عواملی محیطی که باعث کاهش عطر، بو و قدرت رنگ دهی زعفران می شود، مدت زمان تماس با نور خورشید می باشد. هر چه این مدت زمان ، مدت زمان کمتری باشد زعفران دارای قدرت رنگ دهی بالاتری می باشد. در روش سنتی تماس با نور  خورشید یکی از عوامل اجتناب ناپذیر است اما در شرایط گلخانه ای می توان کاملاً این موضوع را کنترل نمود. بر طبق بررسی انجام شده توسط توسط تیم فنی کافه زعفران به این نتیجه رسیدیم که در روش کاشت سنتی قدرت رنگ دهی زعفران به ندرت بالای ۳۰۰ می باشد و حتی اعداد بالا ۲۵۰ هم در برداشت زعفران سنتی ، کیفیت بسیار بالا و قابل قبولی را ارائه می کنند. حال آنکه این عیار رنگ دهی برای زعفران های کشت شده با روش ایروپونیک اغلباً در رنج بالای ۲۵۰ قرار می گیرد.

کشت زعفران به روش ایروپونیک

کشت زعفران به روش ایروپونیک

در این فیلم چه موضوعی نمایش داده می شود؟

این فیلم مستند، در رابطه با یکی از محل های کشت زعفران به روش ایروپونیک در کشور چین می باشد. این مستند توسط تیم کافه زعفران به صورت زیر نویس فارسی درآمده و برای اولین بار در وب سایت های فارسی زبان منتشر و به صورت رایگان در اختیار علاقه مندارن قرار می گیرد. اگر شما هم به این روش کشت علاقه مند می باشید، دیدن این فیلم مستند را به شما پیشنهاد می کنیم. اگر هم قبلاً فیلم آموزشی کاشت زعفران به روش ایروپونیک را تهیه کرده اید با مشاهده این ویدئو می توانید مطالب مطرح شده در آن دوره آموزشی را در این جا به صورت عملی مشاهده نمایید. پیشاپیش به خاطر کیفیت پایین مستند از شما عذرخواهی می کنیم. این کیفیت نامطلوب به ارائه دهنده بر می گردد.

 

 

برای دانلود مستند کشت زعفران به روش ایروپونیک در کشور چین می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

رایگان – خرید

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0
Message Us on WhatsApp